IGAZOLATLAN TÁVOLLÉT VS. FIZETÉS NÉLKÜLI SZABADSÁG - mutatjuk a különbséget

Mi a különbség az igazolatlan hiányzás és a fizetés nélküli szabadság között adóhatósági szempontból – dr. Radics Zsuzsanna társadalombiztosítási szakértő, jogász válaszolt.

A kérdés részletesen így hangzik: mi a különbség az igazolatlan hiányzás és a fizetés nélküli szabadság között adóhatósági szempontból? Hogyan kell bejelenteni, mikor?

SZAKÉRTŐ VÁLASZA

A társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (Tbj.) alapján szünetel a biztosítás a fizetés nélküli szabadság ideje alatt, kivéve, ha

a fizetés nélküli szabadság idejére csecsemőgondozási díj, örökbefogadói díj, gyermekgondozási díj, gyermekgondozást segítő ellátás vagy gyermeknevelési támogatás kerül folyósításra; vagy

a fizetés nélküli szabadságot tizenkét évesnél fiatalabb beteg gyermek ápolása címén veszik igénybe;

azt önkéntes tartalékos katonai szolgálat teljesítése céljából veszik igénybe.

A társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló 2019. évi CXXII. törvény (Tbj.) alapján szintén szünetel a biztosítás az igazolatlan távollét időtartama alatt.

Mindezek alapján a fenti esetekben szünetel a biztosítási jogviszony, amit jelenteni kell mind a T1041-es nyomtatványon, mind a 08-as nyomtatványon.

A különbség a 08-as nyomtatványon történő bejelentésnél van, ugyanis ez esetben más kódon kell jelenteni az igazolatlan távollét és a fizetés nélküli szabadság szünetelését.

Igazolatlan távollét kódja 73, míg ha a fizetés nélküli szabadság kapcsán szünetel a biztosítás, akkor annak kódja 71-es.

Forrás: www.adozona.hu, 2021.09.18., Radics Zsuzsanna TB szakértő, jogász