GYERMEKEK UTÁNI ELLÁTÁSOK VISSZAMENŐLEG: meddig lehet igényelni?

Számos olyan nehézség merülhet el gyermek születésekor, amely megakadályozza az ellátások időben történő igénylését, illetve igénybevételét.

A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól a 1997. évi LXXXIII. törvény rendelkezik. A szülő a csecsemőgondozási díjjal (csed) találkozik először a gyermek születésekor. A csed a gyermek születésétől (illetve legkorábban 28 nappal a szülés várható időpontjától) kezdődően 168 napig jár. Mivel az ellátás igényléséhez szükségesek a gyermek adatai, egyebek mellett a taj száma, így általában a szülést követően, a taj szám megérkezése után szokás leadni az igénylést.

Nem muszáj azonnal intézkedni, de tudni kell, hogy a csecsemőgondozási díj az igénybejelentés napjától visszamenőleg legfeljebb 6 hónapra érvényesíthető. Az ellátást legkorábban az igénybejelentés napját megelőző hatodik hónap első napjától lehet megállapítani.

Időben a gyermekgondozási díj (gyed) következik, amely a szülést követő 169. naptól a gyermek 2 éves koráig (ikergyermekeknél 3 éves korig) jár. Ugyanúgy, mint a csed esetében, a gyednél is igaz, hogy 6 hónapra visszamenőleg érvényesíthető az igény erre a típusú egészségbiztosítási pénzbeli ellátásra. A határidő különösen fontos lehet a külföldön jogosultságot szerzett igénylőknek, mivel a határokon átnyúló esetek sok esetben hosszadalmas ügyintézéssel járnak.

A családtámogatási ellátásokról a családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény rendelkezik. Ezen ellátások nem biztosítási jogviszonyhoz kötöttek, bizonyos feltételek megléte esetén, de jellemzően alanyi jogon járnak. Szemben az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal, szigorúbbak az igénybevételi határidők, ha a visszamenőlegességet vizsgáljuk.

Forrás: Ceglédi Bernadett munkajogi és társadalombiztosítási szakértő 2019.10.01.