A FIZETÉS NÉLKÜLI SZABADSÁG VESZÉLYEI, ELŐNYEI: ÍGY ÉRDEMES KIVENNI

Sokakban felmerül a kérdés, milyen munkajogi lehetőségeik vannak a munkavállalóknak koronavírus idején, ha maguk nem betegek, nincsenek kötelező karantén alatt sem – tehát táppénzre nem jogosultak –, viszont a gyermekükkel a bölcsődei, óvodai, iskolai bezárások miatt otthon kell lenniük.
Ha a home office nem megoldás a munkakör vagy egyéb okok miatt, a szabadsággal, illetve fizetés nélküli szabadsággal lehet operálni, megfelelő munkavállalói és munkáltatói együttműködés mellett. Cikkünkben számba vesszük, mire kell figyelni a fizetés nélküli szabadság kivételénél, az milyen hátrányokkal jár a munkavállaló számára.
A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 128–133. paragrafusai rendelkeznek a fizetés nélküli szabadság szabályairól.

A 130. paragrafus értelmében a munkavállalónak gyermeke személyes gondozása érdekében – a 128. § (1) és (2) bekezdésében foglaltakon túl – fizetés nélküli szabadság jár a gyermek tizedik életéve betöltéséig a gyermekgondozást segítő ellátás folyósításának tartama alatt.
Azt jellemzően sokan tudják, hogy a gyermek 3 éves koráig jogosult a szülő otthon maradni a gyermekével – ellátások oldaláról nézve ez a gyed és a gyes időszaka (csed pedig a szülési szabadság). Amennyiben a 3 éves kort már meghaladta a gyermek, a gyermek gondozása céljából szintén lehetősége van a szülőnek, hogy fizetés nélküli szabadságra menjen. A jelenlegi helyzet pedig, vagyis, hogy a gyermekeknek otthon kell lenniük, személyes gondozást jelent.

Ha a munkaviszony megszűnik, akkor az érintett munkavállaló passzív jogon további 45 napig biztosított. Ez viszont nem érvényes fizetés nélküli szabadság esetén.

A fizetés nélküli szabadság hátránya, hogy nem jár erre az időszakra bérezés, tehát nincs jövedelme a munkavállalónak, valamint hogy ez idő alatt a biztosítása is szünetel.

Ez esetben orvosi ellátásra sem lenne jogosult. Azonban fontos tudni, hogy a fizetés nélküli szabadság első napjától kezdve a munkavállalónak fizetnie kell maga után az egészségügyi szolgáltatói járulékot.

Ennek összege 2020-ban havi 7710, napi szinten 257 forint. Ha rendelkezik ügyfélkapuval a munkavállaló, akkor a 20T1011 elnevezésű nyomtatványon elektronikusan be tudja jelenteni státuszának változását változását az ÁNYK programon keresztül. A keretprogram a NAV oldalán könnyen letölthető, ügyfélkapun beküldhető a nyomtatvány. Az összeg utalására a szükséges bankszámlaszám a NAV oldalán megtalálható
Forrás: www.adozona.hu, Czeglédi Bernadett munkajogi és társadalombiztosítási szakértő
2020.03.20